torstai 15. syyskuuta 2016

Kiitollisuudesta

Olen miettinyt viime aikoina paljon kiitollisuutta, sitä kuinka tärkeää on muistaa olla kiitollinen, mutta kuinka vaikeaa se välillä on. Hetkinä, jolloin mikään ei tunnu menevän oikeita raiteita pitkin ja suunnitelmat menevät yksi toisensa jälkeen poskelleen, ei päällimmäisenä tuntemuksena välttämättä ole kiitollisuus ja tyytyväisyys kaikista niistä hyvistä asioista, joita kurjien juttujen välissä toki pilkottaa. Sellaisina aikoina on niin paljon helpompaa keskittyä pahaan oloon ja velloa siinä oikein olan takaa.

Kiitollisuuden suhteen viimeisimmät päivät ovat olleet ainakin itselleni haastavia. Toinen toistaan seuraavat selkäkipuiset päivät, vaikeus liikkua mutta myös olla paikallaan kipujen takia, flunssa, joka ei kuukaudenkaan sairastelun jälkeen ota loppuakseen, koulu ja työhuolet, epäuskoisuus siitä, kuinka jaksan tästä eteenpäin kun koko ajan väsyttää... Niin, sanotaanko vaikka niin että elämän ne vähän kurjemmat jutut eivät ole antaneet minulle lomaa viime aikoina.

Olen toki yrittänyt muistaa miettiä positiivisia juttuja, keskittyä hyvään säähän ja ystävän kanssa vietettyyn kahvihetkeen, mukaviin luentoihin ja rentoiluhetkiin kynttilänvalossa. Silti kiitollisuus siitä, mikä on hyvin, on painunut harmillisen taka-alalle ärtymyksen ja kiukuttelun tieltä.

Mutta tänään inspiroiduin miettimään unelmiani, tavoitteitani ja samalla asioita, joita olen jo saavuttanut sekä asioita, joista olen aivan huiman kiitollinen. Tästä päivästäkin olen punonut kiitollisuudenvyyhtiä mielessäni, kehrännyt parhaista jutuista kestävän verkon, johon voin tukeutua silloinkin, kun on vaikeaa muistaa olla tyytyväinen elämäänsä. Sillä tänään olen kiitollinen asiansaosaavista lääkäreistä ja fysioterapeuteista, jotka tekevät parhaansa auttaakseen minua vaivalloisina hetkinä. Olen kiitollinen kirjastoista, noista taianomaisista kirjojen kotikoloista, jotka tuottavat minulle valtavaa iloa ja onnea. Olen kiitollinen ystävistäni ja perheestäni, jotka tekevät elämästäni niin niin moninverroin kultaisempaa. Olen kiitollinen syksystä, viileästä tuulesta ja kahisevista lehdistä. Olen kiitollinen lähikaupan ihanista myyjistä. Olen kiitollinen siitä, että tänään minulla on ollut aikaa levätä kunnolla, toipua niin fyysisesti kuin henkisestikin elämän rasituksista.

Minusta tuntuu, että jokaisen olisi hyvä pitää välillä kiitollisuuspäiväkirjaa. Ja tarkoitan siis ihan todella konkreettisesti paperille listaamista, hyvien juttujen luettelua. Minä teen sitä loppujen lopuksi melko usein, joskus se auttaa piristämään mieltäni heti, joskus taas vasta palatessani kiitollisuuslistauksiini myöhemmin. Ennemmin tai myöhemmin listaamisesta on kuitenkin ollut aina apua ja iloa minulle. Ja sitä paitsi, jos päätät alkaa nyt pitää kiitollisuuspäiväkirjaa, sehän on vain ihana tekosyy päästä ostamaan uusi kaunis muistikirja nimimerkillä muistikirja-addikti)!

Kiitollista päivää kaikille, muistakaa, että tässä elämässä on aivan mahdottoman paljon asioita, joista olla kiitollinen! ♥




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti