maanantai 18. syyskuuta 2017

NIRSOSTA SEIKKAILIJAKSI


Olin nuorempana melko nirso mitä ruokaan tulee. Lapsena kouluruoista varmaan puolet kuului inhokkilistalleni ja Kreikan matkalla muistan syöneeni ravintoloissa lähes pelkästään ranskalaisiaperunoita. Kuten monelle lapselle, minun oli vaikeaa pitää muusta kuin tutusta kotiruoasta. Onneksi meillä kotona on sentään aina syöty monipuolista ja herkullista ruokaa, joten en minä yksitoikkoista ruokaa ole joutunut syömään. Vieraat maut olivat kuitenkin aina kovin vaikeita.

Jäänteenä lapsuuden nirsoudesta olen ollut toisinaan vähän huono maistelemaan uusia makuja ja ruokalajeja. Jokunen vuosi sitten päätin, että maailmassa on aivan liian paljon upeita ruoka-aineita, kuinka voisinkaan pitäytyä aina vain vanhoissa tutuissa. Siitä lähtien olen testaillut uusia juttuja paljon aiempaa enemmän. Ja millaisia makujen maailmoja minulle onkaan paljastunut!


Toki olen maisteluissani törmännyt myös sellaisiin juttuihin, joita en ole voinut sietää. Lisäksi minulla on edelleen inhokkilistallani aineita, joita en ole edelleenkään oppinut syömään. Arkkiviholliseni juusto (siis kaikissa muodoissaan. Myös feta. Ja raejuusto. Tiedän, pidätte minua hulluna) saa luvan pysytellä kaukana minun lautasestani. Toisten ruokien kanssa käyn edelleen kamppailua, jotta vielä jonain päivänä voisin syödä niitä ilolla. Juuri niin puurot, tämä oli teille. 

Kesällä toteuttamani Riikan reissu oli minulle oikea makujen tutkimusmatka. Päätin heti matkan alussa, että nyt haluan kokeilla mahdollisimman paljon uusia ruokia. Ja minähän kokeilin! Söin ensimmäistä kertaa elämässäni katkarapuja, quacamolea, lehtikaalia, simpukoita ja kuvassakin näkyvää mustekalaa. Täytyy sanoa, että simpukat olivat hyviä, mustekalat eivät niinkään... En vaan päässyt millään yli siitä miten säälittävältä tuo pieni kokonainen mustekala näytti lautasellani, senhän olisi pitänyt uiskennella meren syvyyksissä! 
 

Ruokakokeilut ovat oivallinen tapa kokea maailma, etenkin reissuilla uusien juttujen kokeileminen on helppoa ja hauskaa! Aina annosvalinta ei ehkä osu nappiin, mutta kokemus on varmasti vähintäänkin mielenkiintoinen. Itse aion jatkaa seikkailuani ruoan parissa ja oppia laittamaan vielä aiempaakin monipuolisempaa ruokaa, hyödyntämään raaka-aineita mahdollisimman monin tavoin ja laajasti. Tänäänkin kokeilin itseasiassa jotakin itselleni uutta, kun tein fajitaskukkakaalipaistosta. Tällä kertaa kokeilu osui nappiin.

Mites siellä ruudun toisella puolella, tykkäättekö te kokeilla uusia juttuja, vai pitäydyttekö mieluummin tutuiksi todetuissa mauissa? :) Mikä on viimeisin uusi ruokalaji tai -aine, jota olette kokeilleet?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti