maanantai 9. tammikuuta 2017

Porkkanakakkua ja kaunokirjallisuutta




Voi veljet, miten hyvää porkkanakakkua onnistuin leipomaan muutama päivä sitten! Vaikka kakku onkin sittemmin jo tuhottu (eikä siinä kovin kauaa kestänyt) hymy leviää huulilleni edelleen kun vain ajattelenkin sen suloista makua. En ollut aikaisemmin leiponut porkkanakakkua ja reseptissäkin jouduin tekemään aika paljon omaa muokkaamista kahden valmiin reseptin välillä, joten en oikein tiennyt mitä lopputulokselta odottaa. Se oli kuitenkin ihan täysi kymppi! Tätä kakkua teen varmasti toistekin!

Kakkupalanen maistui erityisen hyvältä paitsi kahvikupposen myös hyvän kirjan kera nautittuna. Sain joululahjaksi pari uutta romaania, joista toisen (Grace McCleenin Ihana maa) olen ehtinyt lukea jo lähes loppuun saakka, toinen (Sarah Blaken Jos saat tämän kirjeen) vielä odottelee vuoroaan. Ihana maa on ainakin tähän mennessä sykähdyttänyt minua kovasti kertomuksellaan 10-vuotiaasta kiusatusta tytöstä. Pidän kirjan kielestä, aitoudesta ja tunteista, joita se minussa herättää, ja pystyn samaistumaan kirjan henkilöihin erittäin hyvin.

 



Tänä vuonna aion ehdottomasti pyrkiä lukemaan enemmän kaunokirjallisuutta kuin viime vuonna! Vuonna 2016 minua nimittäin harmitti useammin kuin muutaman kerran se tosiasia, että kun joutuu lukemaan joukoittain tieteellistä tekstiä, intoa kaunokirjallisuudelle ei jää juuri nimeksikään. Silmät ja aivot kun tuntuvat kaipaavan ihan jotain muuta kuin lukemista kaikkien niiden raskaiden koulukirjojen vastapainoksi. Se on surullista, ja haluaisin tehdä tässä asiassa muutoksen tänä vuonna. Miten olisi "vähemmän koulukirjoja, enemmän romaaneja" -metodi? Kuulostaa hyvältä minusta.

Jonossa minulla onkin jo melkoinen ryhmä kirjaehdokkaita, jotka kaikki haluasivat kertoa tarinansa minulle. Olen haalinut hyllyyni omia lemppareitani takavuosilta, joita olisi ihana lukea uudestaan. Olen ostanut myös pari klassikkoa, jotka minun on pitänyt lukea jo kauan aikaa. Myös toiselle puoliskolleni lahjaksi ostamissa romaaneissa on monta helmeä, jotka houkuttelevat minuakin puoleensa. Kirjat eivät vähällä lukulistaltani lopu, kun vain aikaa olisi riittämiin niihin kaikkiin paneutumiselle.

Tänään suosittelen kaikkia tarttumaan johonkin romaaniin. Keitä kuppi teetä tai kahvia, tai piipahda vaikka kahvilaan opus mukanasi. Jos sinun on mahdollista napata vierelle pala kakkua, sitä parempi. Ota hyvä asento, lykkää lusikallinen kakkua suuhusi, mutustele onnellisena ja anna katseesi ahmia tekstiä. Uppoudu vieraisiin maailmoihin ja antaudu seikkailulle.

Onnellisia lukuhetkiä! ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti