keskiviikko 10. toukokuuta 2017

KOKEILUSSA BOOKBEAT


Olen testaillut nyt parin viikon ajan BookBeat palvelua, josta minulla on 30 päivän ilmainen kokeilu menossa (30 päivän kokeilu oli erikoistarjous josta sain tietää ystäväni kautta, mutta jokainen uusi käyttäjä saa normaalisti kokeilla palvelua 14pvää ilmaiseksi!). Palvelussa voi kuunnella äänikirjoja sekä lukea e-kirjoja. Kaikki kirjat eivät ole molemmilla tavoin saatavilla, mutta se ei ole ainakaan itseäni haitannut. Äänikirjoja olen kuunnellut pääasiallisesti automatkoilla ja e-kirjoja lukenut vähän nyt milloin sattuu.

Aivan ensimmäiseksi täytyy sanoa, etteivät äänikirjat ja e-kirjat päihitä oikeita konkreettisia kirjoja. Noup, eivät millään. Ei ikinä. Mutta esimerkiksi autonratissa olisi kuitenkin kohtalaisen vaikeaa lukea samanaikaisesti kovakantista kirjaa (älä huoli, en ole kokeillut, mutta voin kuvitella!). Tällaisissa tilanteissa äänikirjat näyttäytyvät varsin näppärinä. E-kirjoja en tykkää juurikaan lukea, koska näytön tuijottaminen alkaa särkeä päätäni, mutta olen urheasti kokeillut tätäkin mahdollisuutta erityisesti sellaisten kirjojen kohdalla, joiden saaminen kirjastosta kestää ja kestää ja kestää (puhun sinusta KonMari!).



Tähän mennessä en ole saanut yhtäkään kirjaa päätökseen, vaan olen lueskellut/kuunnellut vähän sitä sun tätä. Äänikirjana olen kuunnellut esimerkiksi Meik Wikingin Hygge -kirjaa miehen itsensä lukemana. Kirja vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta täytyy myöntää, ettei sen kuunteleminen ole kokonaisuutena kovin mielekästä, kirja kun sisältää esimerkiksi ruokaohjeita, joiden kuunteleminen tuntuu vähintäänkin typerältä. Lisäksi Hygge -kirjassa suuri tekijä on sen visuaalisuus, joka jää kuuntelemalla täysin näkemättä. Hygge ei myöskään ole kuunneltavissa suomeksi (kielenä toimii siis englanti, mikä on kyllä ollut hyvää kuunteluharjoitusta) eikä se ole tarjolla luettavana e-kirjana.

Äänikirjana olen myös kuunnellut Sami Minkkisen Havaintoja parisuhteesta -kirjaa. Olen lueskellut jo pidemmän aikaa Minkkisen blogia ja seurannut hänen Facebook päivityksiään, ja mielestäni tämä kirja jos mikä on äänikirjana oivallinen! Tekstit ovat sopivan lyhyitä, jotta niitä voi kuunnella halutessaan vain yhden kerrallaan pieneksi piristykseksi tai sitten useamman peräjälkeen, jos haluaa pidemmäksi aikaa viihdykettä. Itse ainakin tykkäsin tästä kovasti, ja Minkkisen itsensä lukemana tekstit saavat vielä aivan uuden ulottuvuuden.

Romaaneja en ole vielä kuunnellut enkä lukenut BookBeatista. Tämä johtuu ehkä siitä, että karsastan kertojan ääntä. Tarkoitan siis, että kertojan äänen pitää olla juuri oikeanlainen, että voisin kuvitella kuuntelevani kokonaisen romaanin jonkun muun kuin oman sisäisen ääneni kertomana. Onneksi kokeilukuukautta on vielä jäljellä, joten ehdin (toivottavasti) löytää mieluisen kertojanäänen romaanien keskuudesta.



E-kirja kokeiluuni on toistaiseksi päätynyt kaksi kirjaa: Marie Kondon KonMari - siivouksen elämänmullistava taika! ja Satu Rämön & Hanne Valtarin Unelmahommissa. Molemmat toimivat e-kirjana ihan hyvin, sillä kirjat ovat melko nopealukuisia ja sen verran innostavia, että on hyvä kun ne kulkevat mukana joka paikkaan kännykän matkassa, mikäli lukuhimo yllättää. Ruudulta lukeminen ei ole missään nimessä minun juttuni (päänsärky - not good, väsyneet silmät - not good) mutta joissain tilanteissa on ollut kivaa, kun on vain voinut avata BookBeat sovelluksen ja etsiä luettavaa. Vaikka melkein kaikkialla minulla kovakantinen kirja onkin matkassa, on myös tilanteita, jolloin olen vailla sivujen havinaa. Tällöin e-kirjan lukeminen on parempi vaihtoehto, kuin aivoton facebookin selaaminen.
 

Kaiken kaikkiaan olen ollut ihan iloisesti yllättynyt BookBeatistä ja siitä, kuinka paljon olen loppupeleissä palvelua intoutunut käyttämään. Vaikkei se korvaa kovakantisten kirjojen lukemista, se tuo lukemisen mahdolliseksi myös sellaisiin tilanteisiin, joissa aikaisemmin olen ollut vailla kirjoja. Hyvä palvelu siis kyseessä, suosittelen. Uskoisin tämän olevan hyvä kannustin lukemiselle myös sellaisilla ihmisillä, jotka eivät varsinaisesti tykkää lukea tai jotka haluaisivat lukea, mutteivat syystä tai toisesta tule niin tehneeksi.

Lukuintoa kaikkien viikkoon! ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti